מחזור ללא כאב- טיפים ראשוניים להקלה ולמניעה

נקודת המוצא בכתיבת הדברים היא עבודה מגוונת ונרחבת בקליניקה שלי לצמחי מרפא, בקרב נשים שתלונתן העיקרית או המשנית הייתה כאבי ווסת או תסמונת קדם וסתית (PMS). כשאני אומר "תלונה משנית" הכוונה היא שזה לעתים עלה רק תוך כדי תשאול, וזה לא מה שהביא את המטופלת לקליניקה. כלומר, גם כשהכאבים היו בלתי נסבלים ומשתקים, וגם שהדיכאונות או הכעס שלפני הווסת היו ממושכים ומשמעותיים, עדיין הייתה מידה של השלמה עם העניין.

וכן! צמחי מרפא עושים נפלאה, ותוצאות בקליניקה לא חסר. היופי הוא שהריפוי נעשה גם במישור העמוק, וההשפעה ניכרת בהחלט גם לאחר הפסקת הטיפול.

יש כאלה שמאזנים הורמונלית דרך בלוטת ההיפופיזה, זו שמנצחת מלמעלה על כל התזמורת ההורמונלית. כאן מדובר בעיקר על שיח אברהם מצוי (Vitex agnus castus), שאין כמוהו לאיזון הורמונלי כמעט לכל בעיה במחזור הנשי: אלווסת, מחזור לא סדיר, PMS, שחלה פוליציסטית, אקנה, כאבי ביוץ ועוד.

יש שפועלים כנוגדי עווית לרחם, בהם מיני המורן (Viburnum) אשר מעבר להקלה על כאב ושחרור שרירי הרחם, מתערבים איפשהו בתווך בין עצב לשריר, ומונעים כאב לטווח ארוך יותר.

יש שפועלים כמאזנים הורמונלית דרך אסטרוגן. הם ידועים כפיטו-אסטרוגן ויכולים לאזן את רמות האסטרוגן בהתאם לצורך. כלומר, אם הוא גבוה- הם מורידים, ואם נמוך- מעלים. מין מופלאות שכזו… כאן נזכיר את הקוהוש השחור ואת האנג'ליקה הסינית כנציגות בולטות. במקרה או לא במקרה- הם עצמם פועלים, בדומה למורן, כנוגדי עווית לרחם. צמח נוסף הגדל בר בארץ הוא תלתן ארגמן (Trifolium purpureum)

 

תלתן ארגמן (Trifolium purpureum)- פורח באביב במרבדים ברחבי הארץ

תלתן ארגמן (Trifolium purpureum) לאחר ליקוט בר- פורח באביב במרבדים ברחבי הארץ

 

עכשיו כמה עצות שניתן וכדאי ליישם במהלך וגם לפני טיפול צמחי:

1. אם יש עצירות- יש לטפל בעצירות. לכך יש מאמר שלם שכתבתי בנושא. הצואה היא המקור להפרשת הורמונים עודפים. חלקם הורמונים "מקולקלים". העצירות מביאה לספיגתם מחדש, ולשיבוש הורמונלי.

2. הימנעות מאקונומיקה. אקונומיקה היא מקור לאסטרוגן מלאכותי שנצמד לקולטנים לאסטרוגן פי 100 מאסטרוגן טבעי. יש כאלו שממש לא יכולות בלי אקונומיקה. זה אולי קשה, אבל אני ממש ממליץ לשקול חלופות, בין אם את סובלת מהפרעות הורמונליות ובין אם לאו.

3. לעבור למוצרי היגיינה טבעיים או רב-פעמיים. דווקא במוצרי היגיינה החליטו לשים חומרים מלבינים הקרויים דיוקסינים. ולמרות חקיקה עולמית בנושא שמגבילה יותר ויותר את הריכוזים המותרים בשימוש, הרי הם עדיין נוכחים ומוחדרים דרך הטמפון או אפילו הפד, היישר למערכת הרבייה של האישה. חומרים אלה הם רעל ומשבשים הורמונלית בהיקשרותם לקולטני אסטרוגן (כמו האקונומיקה, רק הרבה יותר קרוב למטרה). אפשרות נוספת כתחליף: moon-cup- תקראו על זה.

4. הימנעות מבקבוקי פלסטיק. בקבוקי מים רגילים מכילים ביסופונול A שהוא קסנואסטרוגן, כלומר חומר מלאכותי הפועל כאסטרוגן בגוף. החומר הרעיל משתחרר מהבקבוק למים בחימום ובחשיפה לשמש, גם בהקפאה, ואפילו בקימוט פיזי. ולא- זה לא עוזר להחליף מים בבקבוק…

5. הימנעות מעוף ומביצים לא אורגניים. אלה מכילים שאריות הורמונים שלצערנו משמשות את "התעשייה" באופן חסר מעצורים.

6. אם התפריט לא צמחוני, אז במקום בשר ועוף- דגים! פעמיים בשבוע. למה? אומגה 3! מה הקשר? חוסר איזון בין אומגה 3 לאומגה 6 בתפריט הוא מקור עיקרי להרבה מהבעיות בעידן המודרני, בעיקר אלה המאופיינות במצבי דלקת ועווית.

7. להגביר סויה וזרעי פשתן בתפריט. אלה הם פיטו-אסטרוגניים רבי מעלה- כאמור יאזנו לכיוון הנכון. בנוסף, זרעי הפשתן גם מכילים אומגה 3 בריכוז עצום (50% מסך השמן).

8. לאכול ירקות ממשפחת המצליבים: כרוב, כרובית, קולורבי, ברוקולי, רוקט, צנון, לפת, חרדל וכו'…

9. להפחית מאכלים מעודדי דלקת: סוכר, קמח לבן, בשר מעובד, וכו'…

10. כמו בכל בעיה כמעט: להגביר פעילות גופנית. מה חדש…?

ואני שומר לעצמי את השורה האחרונה, כדי להזכיר שהאלמנט הרגשי- נפשי הוא כמובן בלתי נפרד. סטרס ככותרת כללית, ובהסתכלות מעמיקה יותר: סטרס שקשור למערכת הרבייה/מין הוא כמובן דורש התייחסות ספציפית יותר.

 

מאמרים - הספריה של הידע וחכמת הצמחים

לחצו על התמונה המתאימה למעלה, לקריאת סדרת המאמרים שמעניינת אתכם.