להתרכז ולזכור- פוסט על צמח הסטודנטים

מעניין ששורש המילה ריכוז (ר.כ.ז) ושורש המילה זיכרון (ז.כ.ר) מורכבים מאותן אותיות בדיוק, רק בסדר הפוך. האם זהו צירוף מקרים מפתיע? אני לא מאמין. ובכל מקרה, הקשר הלוגי בין שתי הפעולות האלה בוודאי אינו מקרי. בעידננו, חייב כל אדם להשתמש ביכולותיו המנטליות- ריכוז וזיכרון, כמעט כתנאי לקבלת הגושפנקא החברתית. יש המצליחים בכך יותר ויש המצליחים פחות. וכן, הרבה פעמים אלה המצליחים פחות עשויים גם די לסבול מההתמודדות עם המצופה מהם.

אבל זה לא פוסט על הפרעות קשב וריכוז. מבחינתי להגדיר קושי של אנשים לבצע פעולות מנטליות מסוימות כהפרעה, זה די כמו להגדיר קושי של אנשים לבצע פעולות מוטוריות-פיזיות כנכות!

ולענייננו,  אני רוצה לדבר על צמח שנותן למתקשים בנתיבים המנטליים- נקודת פתיחה טובה יותר.

הצמח הזה הוא אדפטוגן, שזו פעילות רפואית ייחודית לצמחים, ומשמעותה היא הגברת יכולת הסתגלות הגוף והנפש למציאות משתנה. זה מתבטא בהגדלת עמידות בפני סטרס, חיזוק נפשי, חיזוק במצבי תשישות ועוד. כל אדפטוגן "מתמחה" בעוד כמה תחומים: מטבולי, רגשי, עצבי ועוד. הצמח שעליו אדבר התמחה בשיפור יכולות מנטליות.

מדובר בצמח הידרוקוטיל (Centella asiatica) המגיע מהרפואה האיירובדית (רפואה הודית מסורתית) בה הוא נתפס כבעל סגולות רוחניות כמו פתיחת צ'אקרת הכתר ושיפור יכולות מדיטטיביות. מה שראו ההודים ברמה הרוחנית קיבל ביטוי גם ברפואת הצמחים המודרנית ברמה המנטלית-רגשית; וההידרוקוטיל אכן ידוע כיום כמשפר תפקוד מנטלי וכנוגד דיכאון, ומשמש כאחד הצמחים המובילים לטיפול בזיכרון לקוי או ריכוז לקוי, כמו גם במצבים רגשיים מעורערים. הוא מתאים לסטודנטים וגם לילדים המתקשים בריכוז, בחשיבה ובזיכרון חומר לימודי. עם זאת, בבעיות העמוקות יותר, לא מומלץ להסתמך על צמחים כתחליף לטיפול התנהגותי/רגשי אשר יעניק לילד כלים יעילים להתמודד עם הקושי.

זה לא ריטלין! ממש לא. אבל יש בו את האיכות הזו המשלבת חידוד ומיקוד מצד אחד, והרגעה מתונה מצד שני. מעבר למחקרים הרבים המגבים את הנאמר כאן, גם מטופלים רבים שלי נוטים לתאר היטב את השפעותיו ככזה. הם מספרים על יכולת מוגברת להתרכז בלימוד למבחן, הגברת היכולת להתמודד עם משימות מאתגרות שזכו להידחות עד כה, העלאת החיות ומצב הרוח ועוד.

זהו צמח מריר. לא טעים במיוחד, אך גם לא דוחה. למורגלים בטעמי צמחים- ניתן להכין ממנו חליטה רפואית על בסיס קבוע. לאלה שרוצים מיצוי מרוכז ונגיש- ניתן למצוא בחנות פורמולה ייעודית לשיפור הזיכרון והריכוז המכילה כמובן גם את ההידרוקוטיל, או להגיע לקליניקה להתאמה פרטנית של פורמולת צמחים. חכו לפני שאתם מתפשרים על ריטלין (שהיא תרופה פסיכיאטרית לכל דבר)…

ומסר אחרון – אין דבר כזה אדם עם הפרעת קשב וריכוז… יש אולי חברה עם הפרעת כסף וריגוש.

 

 

 

מאמרים - הספריה של הידע וחכמת הצמחים

לחצו על התמונה המתאימה למעלה, לקריאת סדרת המאמרים שמעניינת אתכם.